Rengastyö

Rengastyö

Rengastyö pitää sisällään neljän renkaan asennuksen vanteelle sekä näiden tasapainotuksen. Samalla vanteisiin asennetaan uudet tubeless venttiilit tarvittaessa. Ennen työn aloittamista likaiset vanteet pestään jotta tasapainotus onnistuu sekä uudet painot tarttuvat paremmin kiinni. Likaisten vanteiden pesu ei kuulu rengastyön hintaan. Selvästi leveämmissä renkaissa kuten esimerkiksi 245 tai leveämmissä, rengastyön hinta saattaa olla tavanomaista korkeampi.

Lain mukaan uran pitää olla talvirenkaissa vähintään 3 millimetriä ja kesärenkaissa 1,6 millimetriä. Talvirenkaiden turvasuositus loskaisella, lumisella tai jäisellä tiellä on vähintään 6 millimetriä. Kesärenkaiden haasteena on vesiliirron välttäminen, joten käytännössä renkaiden kulutuspinnan syvyyden pitäisi olla vähintään noin 5 millimetriä. Vähimmäisrajoilla autoilija välttää sakot, mutta aidosti turvallisesta autosta ei ole enää kyse.

Renkaiden kunto on hyvä tarkistaa ennen kuin niiden vaihtaminen tulee ajankohtaiseksi.

Nastarenkaita saa käyttää 1.11.-31.3. Keliolosuhteiden vaatiessa myös ajankohtaa aiemmin tai myöhemmin. Kitkarenkailla saa ajaa ympäri vuoden, mutta käytännössä se ei kannata. Kesällä lämmin tienpinta kuluttaa kitkarenkaiden pintaa huomattavasti nopeammin, eivätkä renkaiden ajo-ominaisuudet ole riittävät.

Nastarenkaiden käyttöikä on noin kolme talvea. Renkaiden urasyvyyden pitää lain mukaan olla vähintään 3 millimetriä. Jos nastarenkaista puuttuu noin kolmasosa nastoista, on syytä ostaa uudet renkaat. Jos kitkarenkaissa on 4 millimetriä kulutuspintaa jäljellä, pito alkaa olla huono lumisohjossa.

Kesärenkaiden vaihto kannattaa ajoittaa siten, ettei liukkaudesta ole enää vaaraa. Periaatteessa kesärenkaat on vaihdettava maaliskuun loppuun mennessä tai toista pääsiäispäivää seuraavaan maanantaihin mennessä, näistä päivistä myöhemmän mukaan. Tässäkin takarajassa on huomioitava kelivaraus. Jos keli ei sitä salli tai ajelee vielä esimerkiksi pohjoiseen, on perusteltua pitää talvirenkaat alla.

Vanhoja kitkarenkaita ei suositella kesärenkaiksi, koska esimerkiksi niiden pito kuivalla tai märällä asfaltilla on selvästi kesärenkaita huonompi. Jos renkaissa on kulumiseroja, laita paremmat renkaat aina taakse. Auto lähtee huomattavasti helpommin sivuluisuun, mikäli huonommat renkaat on sijoitettu taka-akselille.

Työn kuvaus

  1. Renkaasta päästetään ilmat pois
  2. Renkaasta poistetaan venttiili ja vanteesta painot
  3. Renkaan reuna painetaan irti vanteesta
  4. Vanne kiinnitetään rengaskoneeseen
  5. Rengas poistetaan vanteelta
  6. Uusi rengas asennetaan vanteelle
  7. Rengas koeponnistetaan
  8. Rengas siirretään tasapainotus koneeseen
  9. Rengas tasapainotetaan

Koko ajanvaraus sivu löytyy tästä linkistä. Paina tästä.

Varaa meiltä aika!

Kysyttävää?

Laita meille viestiä ja palaamme sinulle sähköpostitse.